1,396 research outputs found

    The effects of moderate conservative weight loss treatments on body weight and psychological factors in patients with severe obesity

    Get PDF
    Adipositas und seine KomorbiditĂ€ten wie beispielsweise Typ II Diabetes stellen ein großes Problem fĂŒr Individuum und Gesellschaft dar. Die damit verbundenen direkten und indirekten Kosten sind enorm, und weisen auf die dringende Notwendigkeit wirksamer Therapien hin. Mithilfe des Body-Mass-Index (BMI) werden drei verschiedene Adipositas-Klassen unterschieden: 1) Adipositas Klasse 1: BMI 30 - 34,9 kgm-2; 2) Adipositas Klasse 2: BMI 35 - 39,9 kgm-2 und 3) Adipositas Klasse 3: BMI ≄ 40 kgm-2. Ausgehend vom BMI-Wert und den möglichen Begleiterkrankungen ergeben sich primĂ€r zwei Behandlungsmöglichkeiten fĂŒr eine Gewichtsreduktion: eine konservative ("verhaltenstherapeutische") oder eine chirurgische ("bariatrische") Behandlung. Ziel der konservativen Intervention ist nach internationaler Leitlinie eine Gewichtsreduktion von 5 bis 10 % des Körpergewichts innerhalb von sechs bis zwölf Monaten. In der deutschen S3-Leitlinie "PrĂ€vention und Therapie der Adipositas" werden basierend auf Expertenmeinungen vergleichbare Zielbereiche angegeben. FĂŒr einen BMI von 25 bis 35 kgm-2 wird eine Gewichtsreduktion von > 5 % und bei einem BMI > 35 kgm-2 eine Reduktion von > 10 % empfohlen. ZusĂ€tzlich soll eine Verbesserung psychischer Faktoren sowie der LebensqualitĂ€t erzielt werden. Diese Dissertation konzentriert sich auf verhaltenstherapeutische Behandlungen zur Gewichtsreduktion und die damit verbundene Entwicklung von Körpergewicht und psychologischen Variablen. ZunĂ€chst wurde eine systematische Übersichtsarbeit erstellt, in der das Ausmaß der Gewichtsreduktion in den verschiedenen BMI-Klassen durch moderate, konservative Gewichtsreduktionsprogramme untersucht wurde. Als zweites wurde ein solches Programm zur Gewichtsabnahme analysiert. Es handelt sich hierbei um das sechs-monatige Verhaltensinterventions-Programm fĂŒr Patienten mit Adipositas am UniversitĂ€tsklinikum TĂŒbingen (VIADUKT). Bisher gab es lediglich eine systematische Übersichtsarbeit, die untersucht hat, wie sich die Gewichtsreduktion in den einzelnen BMI-Klassen unterscheidet. In dieser fehlten jedoch die Daten zur Adipositas Klasse 3. Da fast zwei Drittel der VIADUKT-Teilnehmenden in die Klasse 3 eingestuft wurden, waren gerade die Ergebnisse fĂŒr diese BMI-Klasse von großem Interesse. Um zu ermitteln, welche durchschnittlichen Gewichtsverlustwerte ĂŒber alle BMI-Klassen hinweg zu erwarten sind, wurde die Übersichtsarbeit "Conventional weight loss interventions across the different BMI obesity classes: A systematic review and quantitative comparative analysis" (von Bauer et al., in European Eating Disorder Reviews, 28 (5):492-512, 2020) durchgefĂŒhrt. Dabei wurde festgestellt, dass die mittlere prozentuale Gewichtsreduktion in den verschiedenen BMI-Klassen sehr Ă€hnlich war. Die Ergebnisse in der Adipositas Klasse 3 waren jedoch sehr heterogen. Aufgrund der großen Streuung dieser Daten sind wir daher davon ausgegangen, dass es weitere Faktoren wie beispielsweise motivationsbezogene Aspekte gibt, die das Ausmaß der Gewichtsreduktion in dieser Klasse beeinflusst. Anschließend wurden die Teilnehmerdaten aus VIADUKT analysiert und verglichen. Einschlusskriterium war ein BMI von ≄ 30 kgm-2, wĂ€hrend der durchschnittliche BMI der 297 Teilnehmenden jedoch bei 42,7 kgm-2 lag. VIADUKT ist ein universitĂ€r-basiertes Programm, das sowohl Teilnehmende, die eine konservative Behandlung bevorzugen, als auch Teilnehmende, die die Kriterien fĂŒr eine bariatrische Operation (noch) nicht erfĂŒllen, umfasst. Aufgrund der HeterogenitĂ€t der Patienten und unserer klinischen Erfahrung wurde deshalb eine mögliche Korrelation zwischen Gewichtsreduktion und Einstellung zur bariatrischen Chirurgie untersucht. ZunĂ€chst wurden zwei verschiedene Gruppen identifiziert: 1) POS - Teilnehmende, die eine positive Einstellung zur bariatrischen Chirurgie haben und 2) NEG - Teilnehmende, die eine negative Einstellung zur bariatrischen Chirurgie haben. Die Ergebnisse wurden im Originalartikel "Attitude Matters! How Attitude Towards Bariatric Surgery Influences the Effects of Behavioural Weight Loss Treatment" von Bauer et al., in Obesity Facts, 14:531-542, 2021 veröffentlicht. Dabei wurde deutlich, dass es Unterschiede zwischen den Gruppen hinsichtlich der Ausgangscharakteristik und der Ergebnisse bei der Gewichtsabnahme gab. Die POS-Teilnehmenden waren deutlich jĂŒnger, hatten höhere Depressions-Symptomwerte und eine niedrigere LebensqualitĂ€t. Insbesondere wurde festgestellt, dass eine positive Einstellung zur Adipositaschirurgie das Ausmaß der Gewichtsreduzierung deutlich verringerte. Abgesehen davon, profitierten die Teilnehmenden beider Untergruppen unabhĂ€ngig von der Gewichtsentwicklung bezĂŒglich der psychischen Variablen Angst- und Depressionssymptomatik, sowie der mentalen Bewertung der LebensqualitĂ€t und beim Essverhalten. Somit könnte die Einstellung zur bariatrischen Chirurgie eine von mehreren ErklĂ€rungen fĂŒr die großen Unterschiede bei der Gewichtsabnahme nach einer verhaltenstherapeutischen Behandlung bei Patienten mit Adipositas Klasse 3 sein. Dies entspricht auch den Ergebnissen in unserer systematischen Übersichtsarbeit. Daher ist es wichtig, die individuelle Einstellung zur bariatrischen Chirurgie zu kennen, um individuelle Ziele zu definieren und die Motivation durch gezielte Interventionen zu fördern. Zusammengefasst zeigt sich: Die Körpergewichtsabnahme in den verschiedenen BMI-Klassen durch moderate, konventionelle Gewichtsabnahme-Interventionen ist sehr Ă€hnlich und die Ergebnisse der Adipositas Klasse 3 sind sehr inhomogen. Die Einstellung zur bariatrischen Chirurgie ist ein PrĂ€diktor fĂŒr die Körpergewichtsabnahme. Personen mit einem BMI ≄ 40kgm-2 stellen somit eine heterogene und komplexe Gruppe dar. Folglich könnten weitere Anpassungen wie kurze hypokalorische AnsĂ€tze und Maßnahmen wie „Motivational Interviewing“ zur Verbesserung der konservativen Therapie hilfreich sein.Obesity and its comorbidities such as type II diabetes have become a major public health problem. The direct and indirect costs for the health-care system are enormous and indicate the need for effective therapy. Body mass index (BMI) is used to classify obesity into three different categories: 1) Class 1 obesity: BMI 30 - 34.9 kgm-2; 2) Class 2 obesity: BMI 35 - 39.9 kgm-2 and 3) Class 3 obesity: BMI ≄ 40 kgm-2. Depending on the BMI value and comorbidities there are two treatment options: a conservative treatment ("behavioural weight loss”) and a surgical (“bariatric surgery”) treatment. The primary goal of behavioural weight loss treatments is to achieve a body weight reduction of 5 to 10 % within 6 to 12 months, as recommended by international guidelines. In the German S3 guideline "PrĂ€vention und Therapie der Adipositas", similiar target ranges are given based on expert opinions: A weight reduction of > 5 % for a BMI of 25 to 35 kgm 2 and > 10 % for a BMI > 35 kgm-2 is recommended. This thesis focuses on behavioural weight loss treatments and the associated change of body weight and psychological variables. First, we conducted a systematic review to examine the extent of weight reduction across all BMI classes. Secondly, we analysed one behavioural weight loss programme regarding body weight loss and psychological variables, namely the six-month lifestyle intervention programme for patients with obesity at the University Hospital TĂŒbingen (VIADUKT). To the best of our knowledge, only one other systematic review had investigated how the weight reduction in the individual BMI classes differs, but it lacks Class 3 obesity data. As almost two thirds of the VIADUKT participants were categorized as Class 3 obese, the results of this BMI class were of great interest. The publication “Conventional weight loss interventions across the different BMI obesity classes: A systematic review and quantitative comparative analysis" (by Bauer et al., in European Eating Disorder Reviews, 28 (5):492-512, 2020) had been conducted to determine which average weight loss values could be expected across the BMI obesity classes through moderate, conventional weight loss treatments. The results showed that relative weight reduction across the BMI classes was overall very similar, but that the distribution within and across Class 3 was considerably more heterogeneous. We therefore hypothesise that there are further factors that influence the amount of weight reduction in this class. Subsequently, participant data from VIADUKT were analysed and compared. The inclusion criterion was a BMI of ≄ 30 kgm-2, however the mean BMI of the 297 participants was 42.7 kgm-2. VIADUKT is a university-based programme with various participants, including participants seeking conservative treatments as well as participants who do not fulfil criteria for bariatric surgery. Based on this heterogeneity of patients and our clinical experience, we examined whether or not weight reduction correlated with the attitude towards bariatric surgery. Two distinct groups were identified: 1) POS – participants who have a positive attitude towards bariatric surgery and 2) NEG – participants who have a negative attitude towards bariatric surgery. The results were published in the research article "Attitude Matters! How Attitude Towards Bariatric Surgery Influences the Effects of Behavioural Weight Loss Treatment" by Bauer et al., in Obesity Facts, 14:531-542, 2021. It became evident that there were clear differences between the POS and NEG group regarding their baseline characteristics and outcomes in weight loss. POS participants were significantly younger, had a higher depression score, and a lower quality of life score. Notably, we found that a positive attitude towards surgery significantly reduced the extent of weight reduction through behaviour therapy. In contrast, no differences between POS and NEG were found in the change of anxiety, depression, the mental score for quality of life, and eating behaviour; both groups improved equally. Thus, the attitude towards bariatric surgery could provide one of several explanations for the wide variation in body weight loss after behavioural weight loss treatment in patients with Class 3 obesity that we observed in our systematic review. Knowledge of the individual attitude towards bariatric surgery is important for individual goal setting and to work out motivation with targeted interventions. In conclusion, body weight loss in the different BMI classes through moderate, conventional weight loss treatments is rather similar and outcomes in Class 3 differ greatly across the studies. The attitude towards bariatric surgery is a predictor of body weight loss. Derived from this, participants with BMI ≄ 40kgm-2 present a heterogeneous and complex group. Consequently, further adaptations such as short hypocaloric approaches and techniques such as motivational interviewing, could help to improve conservative therapy approaches, especially in severe obesity

    Zipf's law in Nuclear Multifragmentation and Percolation Theory

    Full text link
    We investigate the average sizes of the nn largest fragments in nuclear multifragmentation events near the critical point of the nuclear matter phase diagram. We perform analytic calculations employing Poisson statistics as well as Monte Carlo simulations of the percolation type. We find that previous claims of manifestations of Zipf's Law in the rank-ordered fragment size distributions are not born out in our result, neither in finite nor infinite systems. Instead, we find that Zipf-Mandelbrot distributions are needed to describe the results, and we show how one can derive them in the infinite size limit. However, we agree with previous authors that the investigation of rank-ordered fragment size distributions is an alternative way to look for the critical point in the nuclear matter diagram.Comment: 8 pages, 11 figures, submitted to PR

    LBS4 - Erfahrungen der UB Weimar

    Get PDF
    Workshop der Mitarbeiter der EDV-Abteilungen der wissenschaftlichen Bibliotheken in ThĂŒringen am 13. Mai 2009, Erfur

    Constructing the "Good Citizen": Discourses of Social Inclusion in Swedish Civic Orientation

    Get PDF
    Sweden has long been described as a beacon of multiculturalism and generous access to citizenship, with integration policies that seek to offer free and equal access to the welfare state. In this article, we use the policy of Civic Orientation for Newly Arrived Migrants as a case with which to understand how migrants' inclusion is discursively articulated and constructed by the different constituencies involved in interpreting the policy and organising and teaching the course. We do this by employing Foucault's closely interrelated concepts of technology of self, political technology of individuals, and governmentality. With the help of critical discourse analysis, we illustrate how migrants' inclusion is framed around an opposition between an idealised "good citizen" and a "target population" (Schneider & Ingram, 1993). In our analysis, we draw on individual interviews with 14 people involved in organising civic orientation and on classroom observations of six civic orientation courses. Firstly, we show how migrants are constructed as unknowing and in need of being fostered by the state. Secondly, we illustrate how social inclusion is presented as being dependent upon labour market participation, both in terms of finding work and in terms of behaving correctly in the workplace. Lastly, we show how migrant women are constructed as being problematically chained to the home and therefore needing to subject themselves to a specific political technology of self to be included

    Information Capturing in Pre-Hospital Emergency Medical Settings (EMS)

    Get PDF
    Emergency medical situations are characterized by high physical, cognitive and mental demands on the paramedics on the ground. Studies suggest that crucial information such as treatments administered to patients is often documented retrospectively, during patient transport or once a patient is handed over to an emergency department. Information access may also be surprisingly difficult (e.g. patient medical history). In this paper, we focus on supporting in situ information capturing and report on a realistic laboratory-based study involving experienced paramedics that we used to explore the specific requirements and constraints of supporting in situ information capturing. Specifically, we focused on ways to use audio and visual data capture methods and how they need to be designed to better support paramedics without interfering with their work. We then use the resulting information centric perspective to argue for a roadmap towards smart emergency medical services

    50 Jahre Dissertationen an der Hochschule fĂŒr Architektur und Bauwesen und der Bauhaus-UniversitĂ€t Weimar

    Get PDF
    Diese Veröffentlichung dokumentiert ĂŒber einen Zeitraum von 50 Jahren die an unserer Hochschule entstandenen Dissertationen, deren Zahl sich auf 1100 belĂ€uft. Damit werden ein wichtiger Teil der Hochschulgeschichte Weimars und zugleich ein Teil der Hochschulgeschichte der DDR aufgearbeitet. Die Bibliographie liefert Bausteine fĂŒr eine Geschichte der Disziplinen und FakultĂ€ten an der Weimarer Hochschule und darĂŒber hinaus fĂŒr eine Sozialgeschichte der Wissenschaftler in ThĂŒringen. So hat z. B. eine Vielzahl der heute in leitender Stellung an der UniversitĂ€t TĂ€tigen – sowohl Professoren als auch Mitarbeiter der UniversitĂ€tsverwaltung – in Weimar promoviert. Das lĂ€sst sich auch ausdehnen auf Personen in fĂŒhrenden wissenschaftlichen, politischen oder wirtschaftlichen Positionen in der Region oder im Ort. Hier könnte die vorliegende Bibliographie Anstoß fĂŒr weitere Forschungen geben

    Physical Self-Concept and Physical Activity in Children with Congenital Heart Defects—Can We Point Out Differences to Healthy Children to Promote Physical Activity?

    Get PDF
    Objective: Children with congenital heart defects (CHD) are at high risk for cardiovascular disease in addition to their congenital disease, so it is important to motivate this group of patients to live a physically active lifestyle. A potential influencing determinant of younger children’s physical performance is the physical self-concept. The objective of the present study was first to evaluate the correlation between the physical self-concept (PSC) and the participation in physical activities (PA) of a representative group of children with congenital heart disease (CHD), and second to point out differences in comparison to their healthy peer group. Methods: Using the database of PA of the S-BAHn-Study we focused on physical self-concept assessed by the German version of the Physical Self-Description Questionnaire. We compare the obtained data of children with CHD to a representative age-matched sample of 3.385 participants of the Motorik Modul Study. Results: N = 1.198 complete datasets could be included in the analyses. The mean age of patients was 11.6 ± 3.1 years. For the total cohort of patients with CHD and the reference group, PA correlated significantly with a positive PSC (p 0.24). Conclusions: According to this representative survey, there is a clear relation between PA and PSC in the cohort of healthy children and the group of children with CHD throughout the severity of their heart defects. Although PSC did not differ in patients with simple CHD and their healthy peer group, PA was significantly reduced. This gap invites us to reflect on how we could break new ground to promote a physically active lifestyle in children with CHD regardless of the severity of their cardiac defects
    • 

    corecore